JOGG offentlige Messageboard

Overanstrengelse

Forfatter Tekst
Klaus_Moller

Skrevet: 2007-04-02 23:08:13

Hej. Jeg hedder Klaus og er 20 år gammel. Jeg er netop begyndt at løbe, da jeg trængte til at komme ud og frigøre mine tanker. Jeg har altid godt kunne lide at bruge min krop, men har pga. mit studie (Medicin) ikke haft overskud til at komme afsted, da arbejdsbyrden har været ret stor.
Nu har jeg dog besluttet mig for at komme i gang og har da allerede også løbet et par gange.
Jeg er bange for at pådrage mig en skade ved overanstrengelse. Så ville lige høre om der var nogen, der vidste hvornår man kan begynde at presse sig selv uden at pådrage sig en skade?

Hilsen en måske kommende Marathonløber (hehe)
Kristian Uhd

Skrevet: 2007-04-04 09:36:20

Super god ide at begynde at dyrke sport i forbindelse med dit studie. Alle undersøgelser viser at fysisk aktivitet øger koncentration og indlæringsevne, og i tillæg til dette giver det følelse af mentalt og fysisk velvære og overskud.
I relation til dit spørgsmål, er det meget vigtigt at du starter roligt op, og giver din krop lov til at vænne sig til den belastning du begynder at udsætte den for. Husk hele tiden på at den tid du måske føler du spilder ved at gå roligt frem, kommer tifold tilbage i form af træningstimer/kilometer, som du vil kunne gennemføre uden skader, hvis kroppen bliver udsat for en fornuftig træningsprogression.
Nu ved jo ikke hvor veltrænet du er, men en god ide er altid at starte med at løbe korte ture med lidt rask gang ind imellem. På den måde kan du være igang i en relativ lang periode, men du nedsætter risikoen for at overbelaste dine ben.
Hjerte og muskler kommer rimelig hurtigt "i form", men ledbånd,led, sener og senetilhæftninger skal noget tid til at "tunes" ind til den nye belastning. Derfor skal du starte roligt ud.
Efter et stykke tid kan du så roligt gå igang med at løbe længere ture, og krydre med intervaller osv. Brug dog minimum 4-6 uger til at vænne kroppen til løbetræningen.

Husk at lytte til kroppens signaler, få nogle ordentlige sko og nyd at vi lige nu har det mest fantastiske løbevejr man kan ønske sig. Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål.
God træning, Kristian
Klaus Møller

Skrevet: 2007-04-12 21:14:57

Tak for de super gode råd/svar. Jeg vil starte kampen med oprejst pande.

© 2005 Innomania - c/o DGI-byen - Tietgensgade 65 - 1704 København V - info@jogg.dk - Telefon 46 98 79 93 - CVR 25 43 11 70